August Strindberg som bokstöd


Det må råda brist på synlig litteratur här hemma, men Strindberg i bokstödsform väger upp det på ett ganska maffigt vis, tycker ni inte?

Något som tyvärr syns alltför lite här hemma är intresset för litteratur. Helst av allt skulle jag vilja ha ett bokrum/studierum där jag kunde smyga in för att läsa och plugga. A Room of One´s Own som Virginia Wolf uttryckte det, fast på 2000-talet.  Tyvärr har vi inte det utrymmet här hemma så alla böcker ligger nedpackade i kartonger, ganska sorgligt faktiskt. Jag fick flera frågor om det efter reportaget i VLT, folk undrade vart jag gömde mina böcker, jag som utbildar mig till bibliotekarie borde ju ha några stycken? Och visst har jag det. Jag är dessutom gammal litteraturvetare så böcker råder det ingen brist på, snarare utrymme och tid att läsa dem. Senaste sex-sju åren har jag nästan uteslutande läst facklitteratur, känner inte ens att jag har tid att sätta mig in i skräplitteratur a la Läckberg eller Stieg Larsson (förlåt förlåt till alla er som tycker att dessa böcker är litterära höjdpunker, men smaken är delad). 🙂 Tills dess jag åter har tid att läsa och har mer plats åt alla böcker får Strindberg spegla mitt litteraturintresse. Vet inte var jag ska ställa gubben än bara, han är ju lite skrämmande så i sovrummet får han inte komma in, då får jag väl mardrömmar.

Det här inlägget postades i Presenter. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till August Strindberg som bokstöd

  1. Linda skriver:

    Jaså du tycker inte om Läckberg eller Stieg Larsson. Då undrar jag lite vad du tycker om att läsa. Kan du inte skriva ”Camillas boktips” någon gång?

    God fortsättning på julen och hoppas ditt nyår blir bra! Kram

  2. Mrs. b skriver:

    Ja men bokstödet var läckert i vilket fall!
    Allt har sin tid 🙂

  3. Tjusigt! Jag älskar ju böcker och har en hel vägg med mina i arbetsrummet plus en stor hylla på övervåningen med barnens. Hoppas att dina kommer upp i sinom tid! Gott Nytt År!

  4. Inspirera Mera skriver:

    Vilket tjusigt bokstöd!
    Kram Sandra

  5. Karin skriver:

    Jättesnyggt bokstöd!

  6. Vilket snyggt bokstöd!

    Angående stugan i Skåne, så hyrde vi den av ett par som hyr ut. Du kan spana in deras hemsida; http://www.wonderful.se. Vår stuga låg i Juleboda, det finns stugor på lite olika ställen runt om i Skåne tror jag.

    Trevlig kväll! Kraaaam

  7. Anlo skriver:

    Otroligt fina bokstöd. Vart har du köpt dom?

    • camillasnyahem skriver:

      Jag fick den i julklapp men de finns på Designtorget och ett ställe på nätet, hojta till om du vill att jag ska leta upp sidan!

Kommentera

