Andreas Grega

Som ni vet är musik mitt absolut största intresse och ibland har man turen att få stöta på musiker som lyser extra starkt på musikhimlen. Stjärnan som just nu överglänser alla andra på min himmel heter Andreas Grega. Mitt första möte med honom var någon gång i höstas när maken ropade på mig från datorrummet och spelade upp Dom hade mycket att säga som jag fastnade för med en gång. Jag har introt till låten som ringsignal på mobilen och blir lika glad varje gång någon ringer. 🙂 Redan då var jag alltså fast och vi lyssnade på de få låtar som låg ute på Spotify dygnet runt. Mitt andra möte med Andreas Grega var i Göteborg den 30:e oktober när han var förband åt Lars Winnerbäck. Jag blev, om möjligt, än mer frälst. Vem är den här killen och vad är det för snygg pinne han står och vevar med på scen?

Vi hade turen att få se honom ännu en gång, även denna gången som förband åt Winnerbäck på Bombardier Arena i Västerås. Den här gången hade jag glasögonen med mig och såg att ”pinnen” var ett mikrofonstativ. Andreas Grega är nämligen inte bara en duktig musiker, han är i grunden möbelsnickrare och har gjort mikrofonstativet själv, av linoljad amerikansk valnöt. Om han någon gång tar upp möbelsnickrandet igen måste jag bara beställa någonting från honom, att sitta på en Gregastol skulle ju slå alla Sjuan- och Myranstolar som finns! 🙂 I alla fall i min värld. Andreas Grega har nyligen släppt sin första skiva och den finns att lyssna på i Spotify, men mitt tips är att köpa skivan om man gillar den för såna här duktiga musiker tycker jag man ska stödja. Ni kommer inte bli besvikna! 🙂

Ett stort tack till fotografen Joakim Kvist som lät mig låna bilderna på Andreas Grega som är tagna under konserten i Västerås. Joakim fotar för Rockfoto och driver bloggen Storbloggaren – WORDS by J.

Det här inlägget postades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Andreas Grega

  1. s. skriver:

    Han har spelats en hel del här också sedan jag upptäckte honom i Leksand på Lasses konsert. Jag köper sällan nya skivor till samlingen, men hans känns som en självklarhet att införskaffa! 🙂

  2. Mia skriver:

    honom har jag totalt missat, är ju tvärr itne heller något fan av killen från min stad tyvärr:S Ialllafall hoppas du mår bra, tusen tack för att du alltid är så gullig och kommenterar inne hos mig:) Kram till dig!

  3. tina skriver:

    Å vad jag också tycker han är bra!!! Spotify går varm =)Jag och dottern var på Winnerbäcks konsert i Jönköping i december och han var förband….så braaa! Kul kuriosa om hans yrke!

    Kraaaam!

    tina

  4. Dessi skriver:

    Jag gillar honom också skarpt! Har hört honom på P3 och det var där jag fastnade för honom! Det är tur att Spotify finns, så man har chans att upptäcka mycket och många fler artister än innan. Musik är också ett av mina stora intressen… Kram Dessi

  5. Erica skriver:

    Såg honom på nyhetsmorgon och blev glatt överraskad. Jätteduktig!! Lite skoj dessutom att han tydligen är halvgrek eftersom min man har grekiska föräldrar. Nu ska jag lyssna på honom på Spotify : )

    Ha en bra dag!!

    Kram Erica

Kommentera

