Vi bygger nytt!

Camillas nya hem kommer bli Camillas ännu nyare hem, eller något. För ett tag sedan sålde vi vårt hus och är just i startgroparna att påbörja bygget av det nya huset. Det är verkligen hur spännande som helst och jag är glad över att kunna dela den här nyheten med er, jag har ju suttit på den här ”hemlisen” i över ett år! Huset har vi (med ovärdelig hjälp av firman som ska bygga huset) ritat själva och vi har själva fått bestämma planlösningen. Med bra och dåliga erfarenheter från att ha byggt ett ”nyckelfärdigt” hus känns det fantastiskt att få bestämma över de 250 kvadratmetarna själva!

Jag ser verkligen fram emot flytten men det är med vemod jag och Niklas ”lämnar” min familj och våra vänner här vid Mälaren eftersom vi flyttar hela 40 mil, till Göteborg (eller strax utanför för att vara exakt). Längtan efter Göteborg har funnits hos oss båda i många år så när Niklas blev erbjuden jobb där tvekade vi inte en sekund. Det känns lite som att hitta hem…

Som ni säkert förstår kommer jag behöva er hjälp! Fördelen med att bygga ett nyckelfärdigt hus är ju att någon annan tänkt åt en (dock inte helt rätt alla gånger), medans vi nu står med alla beslut själva. Superskoj men det gäller ju att tänka till. Vart ska el- och tvuttag sitta? Vart ska diskmaskinen stå? Var ska vi placera fönstren? Ja jisses, jag kommer inte ha några fritidsproblem framöver. För ganska exakt fyra år sedan sa jag att ”jag kommer aldrig mer skriva C-uppsats, bygga hus och planera bröllop på samma gång igen”. Men minnet är kort för nu skriver jag D-uppsats, bygger hus, flyttar 40 mil samtidigt som Lea, Ebbot, katterna och vardagen kräver enormt mycket tid. Men man ska känna att man lever och jag får helt enkelt bli bättre på att planera min tid och sova mindre. 🙂

För er som fortfarande läser: hoppas ni kommer tycka att det är roligt att följa med på den här resan. Nu ska jag leta badrumsinredning, det är verkligen en djungel där ute och jag njuter. Kram!

Det här inlägget postades i Nya huset. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Vi bygger nytt!

  1. Proforma - Irene skriver:

    Men du… så kul! Och Göteborg… eller strax utanför, nu blir jag nyfiken på var.
    Ja, det är mycket att tänka på när man bygger nytt, vad det gäller eluttag så snåla inte! Tänk till ordentligt innan så ni inte missar något ställe! Det gjorde vi… missade alltså.

  2. Bodil skriver:

    Spännande. Jag följer gärna med på resan och stöttar efter bästa förmåga. kram!

  3. Gud såå kul! Det är min dröm oxå att få bygga ett helt eget hus efter sina egna drömmar o önskemål….
    Kommer absolut följa ert nya husbygge.

    Puss!

  4. Det skall bli roligt att få följa med på resan! Varmt lycka till!

  5. Camilla skriver:

    Wihoo.. du vet hur mycket jag längtar efter att få följa denna nya resan 😀 Det ska bli såååå kul.. 250 kvm?? Det är ju ett helt slott.. haha..

    Sweet!!

  6. Linda skriver:

    Åh vad spännande! Ser verkligen fram mot att få hänga med! :o)

  7. Jenny Karlsson skriver:

    Åh vad spännande :)!!!

  8. Grattis!!! Gud vad kul att få följa med er på den här resan. Det har alltid varit vår dröm att bygga nytt och framförallt ”eget” där man själv får vara med och bestämma. Magnus har en kollega som sysslar med att bygga hus, så vi behöver bara en bra tomt. De växer ju inte på träd precis…

    Hur som, ska bli jätteskoj att följa dig! 🙂

    Kram från Lotta

  9. Paula skriver:

    Grattis! Spännande med nytt!
    Det ska bli roligt att få följa med på er ”resa” 🙂
    Smart det där med att fråga tips och idéer över nätet, för det är ju ett faktum att många besitter en så otrolig kunskap – och varför inte dra nytta av den då?
    KRAM

  10. Anna skriver:

    Vad roligt!
    Du har så bra smak så det ska bli riktigt roligt att följa med er via bloggen i detta stora projekt.
    Om man nu får ha önskemål 🙂 skulle jag vilja ha mycket inspirationsbilder på sånt du gillar och hur du tänker i dina val.
    jag hoppas att du hinner och orkar blogga mycket

    • camillasnyahem skriver:

      Ja, det kommer bli en hel del inspirationsbilder framöver. Jag är ganska dålig på det annars i bloggen eftersom jag tycker att det finns så många andra som visar fina inspirationsbilder men nu kommer det bli ändring på det. 🙂 Jag ska försöka blogga mycket, förmodligen så mycket att ni kommer tröttna på vårt husbygge och alla ”vad tycker ni”-frågor. 😉

  11. Sofie skriver:

    Vad spännande! Både med nytt husbygge och flytt till ny stad! Kan tänka mig att det kliar i fingrarna, vad roligt att få planera allting själv precis som man vill ha det! Men samtidigt lite klurigt – mycket att tänka på, som du säger. Jag och min kille går också i husbyggartankar och isåfall kommer vi rita vårat hus själva. Och vad vi är överens om är en planlösning enligt feng shui eftersom vi båda (okej, allra mest jag) är lite inbitna i det, så det kan vara en reflektion om man tror på feng shuis energi och påverkan 🙂 Ex. hur man placerar fönster, dörrar och väggar och väljer material.

    Hur som helst har du sån god smak så jag tror att det kommer bli kanonbra!

    Lycka till med allting!
    Kram, Sofie

  12. Ensamma mamman skriver:

    Men gud så otroligt roligt! De ska bli väldigt spännande att få följa eran resa mot de nya huset och läsa alla tankar och funderingar. Kram

  13. Mrs. b skriver:

    Så roligt – gratulerar till det kommande nya huset! Såklart vi vill vara med i alla beslutsvåndor 😀
    Nu blir jag också nyfiken – i vilken riktning utanför Gbg ni ska flytta till… 🙂

  14. Kicki i Åre skriver:

    Grattis , vad kul !! 🙂
    Har själv byggt två hus, men bor nu i ett ”gammalt ” 🙂
    Skulle vara kul att sätta tänderna i ett nybygge igen… men då skriker maken rätt ut 😉
    Får nöja mig med att följa ert nybygge istället kanske….
    Det ska bli kul !

    Kram Kicki

  15. Pernilla skriver:

    Wow! Ja, jag har funderat sedan du hintade häromsistens att det var sista hösten i ert hus – skönt att det var något positivt som har gjort att ni ska sälja. Göteborg är en underbar stad – trots att det nu är en herrans massa år sedan jag bodde där känner jag mig alltid väldigt hemma då jag kommer dit. Vart i Gbgområdet ska ni flytta?

    Ser fram emot att följa ”Camillas nya hem part II”.

    Kram P.

  16. Maja/Cactusvit skriver:

    Hurra för er med både jobb och ett nybygge! Självklart kommer jag att tycka att det blir spännande att få följa med er på ”resan” vad gäller både nytt hus och även en helt ny stad. Ha en skön kväll, kram från mig

  17. Sandra skriver:

    Vad roligt att allt nu är klart för flytt!Ska dock erkänna att det kommer ett helt supermegastort gäng tårar när det sjunker in att ni faktiskt flyttar snart :(. Kommer verkligen att sakna er här i krokarna men det ska bli hur spännande som helst att följa ert nya husprojekt!!
    Oändligt många kramar till de finaste vännerna som finns!!

    • camillasnyahem skriver:

      Men ni KOMMER bygga sommarstuga på Orust och då får vi bo nära varandra på sommaren iaf, visst? Jag kommer också vara väldigt ledsen och jag vill inte ens tänka på den ”hej då”-middag som jag och Niklas planerat att ha för våra närmsta… KRAM gumman!

  18. Linda skriver:

    Följde din blogg för ett bra tag sedan men sedan kom den ”bort” på något vis men hittade tillbaka i dag.
    Vilken spännande tid ni har framför er, gud så kul att bygga nytt efter egna ritningar, det är en dröm jag länge haft. ( var nära en gång då vi hade köpt tomt i Åsa söder om Göteborg men efter lite luskande kom det fram att vi aldrig skulle kunna få rinnande vatten i huset då grannarnas avlopp låg alldeles för nära så tomten gick tillbaka) Vi har gjort tvärt om och flyttat från Göteborg och vårt kataloghus till ett renoveringsobjekt uppe i norr, allt har sin charm:)
    Trevlig helg

Kommentera

