Köksinspiration till nya köket

Jag tycker det är ganska svårt att leta köksinspiration på kökstillverkarnas egna hemsidor, inredningsbloggar och tidningar ger mig långt mycket mer att inspireras av! Här är ändå tre bilder från tre olika tillverkare som tilltalar mig mycket, även fast inget av förslagen är ”spot on”, så att säga. Så här tänker jag angående ett kök (alla är vi olika och det som passar min familj behöver inte passa andras):

  • Lättstädat! Lättstädat är viktigt för mig i alla rum över lag. Jag älskar den mer lantliga stilen med höga överskåp som rymmer mycket men för mig är det väldigt opraktiskt. Därför vill jag inte ha några överskåp över huvud taget utan kommer satsa på ett större kök kvadratmetermässigt där det finns plats för många (breda) underskåp med utdragbara lådor (lättstädat) och en stor köksö. Ytorna ska vara enkla att torka av och jag tänker därför satsa på släta luckor som har integrerade handtag. Lättstädat och snyggt!
  • Generöst med bänkutrymme till matlagning och bakning.
  • Smidiga eluttag.
  • Generöst med plats för alla matvaror och köksprylar med lådor som ”automatiskt” stängs försiktigt (vilket förmodligen är standard på alla nya kök).

Det finns ju väldigt många snygga och praktiska kök hos de olika tillverkarna och i väldigt olika prisklasser vilket jag tycker är väldigt skoj! Dessutom har flera olika tillverkare program på deras hemsidor där man kan bygga ihop sitt kök själv där man får veta vad det kostar, sånt uppskattar jag! För oss lutar det mot ett Marbodalkök, men vi har inte riktigt bestämt oss än. Utöver det jag radat upp här finns det ju en mängd olika saker att beakta då man skapar sitt kök. Ni som precis renoverat eller byggt nytt, har ni några tips att komma med? Do or don´t, så att säga. Vi har lärt oss en del från det köket vi har nu men alla tips är välkomna för det är alltid något man missat!

Foto: Skärmdumpar från HTH, Marbodal och Myresjökök.

Det här inlägget postades i Inspiration. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Köksinspiration till nya köket

  1. Mia skriver:

    Åhhhh vad roligt med nytt hus, jag vill meeee ha:) Jag skulle persoligen ha ett kök från Kvänum om jag fick välja igen och väldigt sparsamt med handtag då det blir så skitigt runt dom och sedan skulle jag ha en svart granitskiva:)

    Kraam på dig!

  2. Anna-Malin skriver:

    härlig köksinspiration!

    och vilken ROLIG resa ni har framför er nu!
    vi ritade också vårt hus själva och jag kommer
    så väl ihåg alla beslut som skulle tas om
    uttag m.m. över det stora hela lyckades vi
    ganska bra och nu efter 3 år känner vi oss
    redo att börja om på nytt 😉

    ha det fint!

  3. Jag tycker, precis som du, att det ska vara lättstädat. Så i mitt drömkök finns inga överskåp. Istället hade jag valt en hel vägg med skåp o vitvaror. Om du förstår vad jag menar?

    Lycka till i köksletandet!

    Puss!

  4. Ingrid skriver:

    Oh herregud vilken spännande resa ni har, men nu vet ni säkert exakt hur ni vill ha det också…

    Ja tur att jag inte blivit stämd i alla fall, in då än!

    ~Ingrid

  5. Lina skriver:

    Å så kul med husbygge. Blir kul för oss att följa! 🙂

    Men du, är det sant. Du får jättegärna maila en bild, jag har inte tidningen. Så snällt av dig! 🙂
    Kram
    Lina

  6. Anne skriver:

    Hej hej, nu har jag läst ikapp mig. 🙂 Grattis till ert snart nya hus. Antar att det känns mycket spännande, roligt och säkert stressande att planera allt som måste planeras. Fina insp bilder på kök. jag gillar!

  7. Nanna skriver:

    Åh så som jag längtar tills vi ska sätta upp nytt kök i vinter!!! Vad har ni tänkt er för något?

  8. Alexandra skriver:

    Vad spännande med nytt hus,och som n i har ritat själv!det är fina bilder du har hittat på kök.

  9. Vad spännande att bygga nytt hus! Ska bli kul att få följa er resa:)

    Kram /Linda

  10. Iris skriver:

    Vi gjorde en egen skiss på köket på ikea, och sen tog vi med oss den till de olika kökstillverkarna för att få en offert. Det sparade väldigt mycket tid! Kvänum ritade upp ett förslag till oss som var riktigt fint, de skriver ut bilder till en i 3D så man ser precis hur det kommer se ut.

    Sen valde vi ändå ett marbodalkök, men det hjälpte väldigt med idéerna från Kvänum. Så ta hjälp ifrån alla!

    kram /iris

Kommentera

