Redigera bilder


Redigerad vs oredigerad

Jag får ibland frågor om hur jag fixar mina bilder, det har jag alltid gjort och kommer alltid göra i Photoshop Elements (i alla fall till dess jag får mer tid över till att lära mig ett mer avancerat program). På den nya datorn har jag ännu inte installerat PSE och jag testade därför ett gratisprogram som jag tänkte tipsa om. Det är perfekt för nybörjare eller för den som inte vill lägga ut dyra pengar på ett bildredigeringsprogram. Det heter Photoscape och finns att ta hem här. Det är användarvänligt och långt mycket enklare än Photoshop. Hoppas det kan hjälpa någon av er!

Idag pustar vi ut här hemma efter att Ebbot var på rymmen igår. Allt slutade väl, en snäll granne som först försökt hjälpa Ebbot hem hade tagit in honom till sig och ringt polisen. Tack och lov för djurmänniskor som tar sig tid till att hjälpa en främmande hund, jag är evigt tacksam! Jag och Niklas var ute och letade och hade också ringt polisen, men tydligen så uppfattades det inte att det var samma hund. Vi åkte längts vägarna och kollade i dikena, usch och fy. Vill inte ens tänka på hur det hade varit att hittat honom påkörd… Nu är terriern hemma och efter 1000 pussar berättade jag bestämt för honom att nu blir det långt rep ute på tomten. Fina, älskade killen.

Nu ska vi ut och leka i snön, dottern, terriern och jag. Ha en fin dag!

Det här inlägget postades i Djuren, Vardagsliv. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Redigera bilder

  1. Ja fy. Det kunde ha slutat alldeles illa.Men det var ju tur att han kom hem oskadd! Och att det finns bra människor…

    Puss!

  2. Åh vad skönt att han blev upphittad och fick komma hem igen!

  3. ÅH, fy! Skönt att han är hemma igen! Vilken mardröm!!

    Kram

  4. camilla skriver:

    Oh va skoj att du uppdaterat, har saknat dina inlägg! Vilket tips du bjuder på idag, det fotoprogrammet vill jag ta del av! Tur att vovven kom hem oskadd! Kram

  5. Linda skriver:

    Fy, som hundägare förstår jag vad hemskt det måste ha varit att leta efter vägar och diken! Skönt att han är hemma, välbehållen och säkert nöjd och glad efter sitt äventyr.
    Tack för tips om redigeringsprogram, ska laddas hem och provas!

    • camillasnyahem skriver:

      Ja, Ebbot hade haft det tokbra hos grannarna och ville inte alls gå hem. 🙂

      Hoppas du gillar att pyssla med dina bilder och att du blir nöjd!

  6. Tina skriver:

    Vilket bra tips! Det blir verkligen stor skillnad med lite redigering! 🙂

  7. Maja/Cactusvit skriver:

    Så roligt att se att du (och Ebbot) är tillbaka i bloggvärlden! Angående kransar så verkar du ju ha värsta talangen för det, superfin! =)

    Vilken skillnad med en redigerad bild! Skulle du inte kunna, vid tid, göra en liten ”instruktion” på hur du redigerar bilderna för oss som är nollade vad gäller Photoshop?

    Ha det gott, kram från mig!

  8. Pernilla skriver:

    Fy vad hemskt… Jag har själv den erfarenheten – Biggles var på rymmen på nyårsnatten 04/05, bara 9 månader gammal. Blev skrämd av en raket samtidigt som dörren öppnades och han försvann ut precis vid tolvslaget då det smällde som värst. Han var ute i 8 timmar och vi letade, ringde runt, körde, letade. På morgonen ringde vi återigen polisen och då hade precis ett pensionärspar lämnat in honom, men de hade inte hunnit kolla chippet ännu och kontakta oss. Vi fick inte namnet på de som lämnat honom då, men vi hade turen att träffa dem på en promenad runt sjön några veckor senare – de kände igen Biggles – och kunde tacka dem ordentligt då! Sedan dess är Biggles fullständigt vettskrämd och lider verkligen runt nyår. Ska till veterinären nu i veckan och diskutera medicinering för nyår till honom…

    SKÖNT att allt gick bra när Ebbot var på rymmen!

    Kram !

  9. Tina skriver:

    Åh FY vilken rysare! Som stolt hund/terrierägare själv så blir jag alldeles kallsvettig vid tanken… sådan tur att det gick bra! 🙂

  10. Hemma hos Katta skriver:

    Usch så läskigt, tur att han kom till rätt till slut!

    Trots säger du! Det finns en bok som heter just Trotsboken och är skriven av Malin Alfvén. Den kanske kan vara någonting? Har tyvärr inte läst den själv men den verkar vara väldigt populär.

    Hoppas ni får en fin fredag!

    Kraam /Katta

Kommentera

