Årets färg

Det undgick nog ingen att 2010 års färg var turkos. Pantone har nu utsett en fyllig rosa, Honeysuckle, till 2011 års färg. Jag som inte är så jättemycket för färg tycker den är jättefin och skulle gärna plocka in den här färgen lite här och där.

Tänk att jag varje vår blir så törstig efter färg. Just nu är det värre än någonsin, jag vill att snön ska smälta, ta långpromenader med Ebbot utan att drutta på baken och känna vårsolen värma. Jag brukar inte ha några större problem med vintern men i år vill jag ha vår – nu! De här romantiska nyheterna från Indiska skulle gärna få pigga upp nya huset. (Fat 199 kronor, kopp 79 kronor).

Ulla Skjødt förutspår i BoBedre att danskarna, som är kända för sina vita hem, kommer plocka in mer färger i år. Den mest intressanta tendensen enligt mig är den ”dystra och dramatiska” som hämtat sin inspiration från bland annat oljeutsläpp och ekonomisk kris där nyanser av lila, svart och grått kommer synas i butiker och hem. Det ska bli spännande att se om danskarna blir mer vågade färgmässigt, jag är ganska säker på att det kommer uppmärksammas i svenska inredningsbloggar som tycks vara galna i danskarnas hem. Med full rätt.

Det här inlägget postades i Inspiration. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Årets färg

  1. Det var verkligen en underbar färg. Precis som du så börjar jag nu längta efter lite vårfärg… långa promenader, solsken som värmer och fåglar som kvittrar. Åh, ljuva vår! Hoppas den kommer fort!

    Tyvärr så brukar jag ofta tröttna när jag tar in färg… nu har min man tom. sagt att vi måste ha in lite färg i vardagsrummet. haha 😉 Då är det nog dags.. så jag ska försöka hitta någon nyans av lila som inte är för stickig i ögonen. Kanske lite mer smutsig/dov lila. Vi får se. Så då kanske jag tänker som danskarna… om de nu väljer att gå på den där lila, svart och grå trenden. 🙂

    Må så gott!
    Kram från Lotta

  2. Dessi skriver:

    Jag gillar också Pantones färgval! Vår matta på ovanvåningen är väldigt väldigt lik den i färgen. Tänkte fota och se om det är samma i ett kollage i Photoshop..

  3. Camilla skriver:

    Den var mysig den färgen.. Men jag tror inte jag kommer plocka in den i mitt hem 😉 Där allt sakta men säkert börja inta vita nyanser.. hehe.. Men grönt, det tar jag gärna in, i små mängder. Den färger påverkar mej positivt. Så köksgardinerna har inslag av grönt 😉 Sen står två färgglada jellybean skålar framme alltid, de är ju färgglada i ”lime” och rosa.. Mm.. mer än så behöver jag inte.. Säger jag nu iaf. Tills jag också sett vad danskarna gör med färgerna. De är typ genier när det kommer till inredning ju 😉

    Våren får gärna komma nu. Om det nu inte ska vara ngn ljus snö, så får det komma vårsol istället. Men detta grå som är just nu vill man inte ha 😦
    Gatorna börja bli fria från is här och var.. Så en cykeltur skulle nog fungera idag 😀

    Kram!

  4. Anna skriver:

    Det hade varit lite roligt med färger! Vi är tråkiga här hemma, har mest svart och vitt. Vår bruna soffa åker ut snart dock. Har hittat en fantastisk soffa på Underbara Hem här i Tuna som heter Portland dubbeldivan. Den är grå-blå typ så hade varit kul om man kunde integrera lite färger på soffkuddar. Men helst inte rosa.. Rosa is not my cup of tea.

  5. Linas inredning skriver:

    Rosa är så fint 😉 Tack för din söta tävlingskommentar, kul att du är med! Än så länge är det bara två deltagare så vinstchansen är stor. Hoppas dock att fler är med snart. Ha det gott!

  6. Jag tycker också det är en fin färg! På tal om annat så har jag gjort ett inlägg och tipsat om bloggar och din fina blogg finns givetvis med.

  7. Linda skriver:

    Kul att hitta hit! Gjorde det tack vare Inspirera Meras bloggtips..

    Linda

  8. Maria skriver:

    Heeeej igen!

    Nä, det var inte vi som gifte oss utan min käre far.

    Oj oj så många fina inlägg jag har att ta igen här inne hos dig! Ska bli kul!

    Hoppas du får en riktigt fin kväll!
    Kram Maria

  9. mammaxtre skriver:

    Jag är inte så mycket för färg. Jag älskar det vita, svarta och gråa. En gång i tiden var jag blå, men det var länge sedan. Fint med färger men hemma hos mig blir det (nog) inte aktuellt 🙂

    Ha en fin lördag.

Kommentera

