Hantverkaregatans proffsbröd

brod

Minns ni brödet jag skulle testa i helgen? Det var ju både enkelt att göra och väldigt gott. Receptet (som jag ju lovade att återkomma med om jag lyckades med brödet) har jag fått från min vän Camilla som driver bloggen Hantverkaregetan:

1 liten hörna jäst
3 dl kallt vatten
6 dl mjöl
1 tsk salt
Ev. chiliflakes, torkad basilika eller timjan (eller annat, här kan man nog höfta en del)

Blanda allt och knåda degen länge, den ska vara lös och kletig. Låt degen jäsa i 6-8 timmar. Stjälp sedan upp degen på mjöl och dela i två delar. Forma till bröd genom att vika och dra degen. De ska inte vara perfekta i formen. Baka i ugnen på 250 grader, gärna på en baksten (jag har ingen så jag använde en varm plåt). Baka i cirka 25 minuter eller tills de är 96 grader. Klart!

Det här inlägget postades i Mat & recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

