Runåbergs

run1 run2

Inspiration till sommarens sallader. Förhoppningsvis.

Till helgen tänkte jag få fart och liv i mina pallkragar. Eller fart och fart och liv och liv, jag tänker mig att jag och dottern stoppar ner ett frö här och ett frö där så får vi se vad som händer. Blir det till slut någonting ätligt av det hela kommer jag se det som ett helfestligt plus i kanten, jag är inte så petnoga när det kommer till självförsörjning (även om det så klart hade varit fint att köpa mindre och göra mer själv). Hade jag levt för några århundraden sedan hade jag varit stendöd, det förstår ju vem som helst. För tänk ändå; för inte så himla länge sedan överlevde vi av sånt här. I bästa fall. Och nu kan någon som jag se det som ett plus i kanten om något av det jag stoppar ner i jorden utvecklar sig till en rödbeta eller två. Galet.

Hur som. Rödbetor, morötter och ruccola tänkte jag försöka mig på nu till sommaren. Och lite örter. Finns det något annat jag inte får missa?

Det här inlägget postades i Trädgård. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Runåbergs

  1. Ohh vilken spännande bok, den vill jag också ha :). Har också tänkt ge mig på att odla lite själv… och säger som du… Blir det något ätbart av det hela så är det bara kul! Och man måste ju börja någonstans.

  2. sandralinneas skriver:

    Jag utökade från de säkra och klassiska morötterna till rödbetor och palsternacka förra året. Så palsternacka får bli mitt tips. Det är lika lättodlat, så varför inte liksom? Och jordgubbar måste man ju ha i sitt trädgårdsland, men det hoppas jag att du redan har 🙂

    • camillasnyahem skriver:

      Palsternacka missade jag, det är gott! Får ta det nästa år. Dottern har en alldeles egen pallkrage, med så klart jordgubbar, och annat gott. 🙂

Kommentera

