Egen rabarbersaft

rs1

Jag fick ett fång rabarber av min svärmor som jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med. Av en händelse bläddrade jag förbi ett recept på rabersaft i boken Semester – från försommarfest till kräftskiva och det var så enkelt att jag bara var tvungen att testa det.

Jag har aldrig gjort saft innan men jag hade för mig att det tog flera dygn, att man var tvungen att ta semester från jobbet för att ha tid att göra den i princip, men denna var så enkel att du slänger ihop den på en kväll. Så, här kommer receptet på världens enklaste rabersaft. Håll till godo (och avslöja inte för alltför många att saften är löjligt enkel att göra, pusta och stöna när du serverar den så bevarar vi vår hemlighet):

rs2

1. Skölj 500 gram rabarber och skär i bitar om två centimeter. Vet du inte hur mycket 500 gram rabarber är, för att din köksvåg går sönder just där och då trots att det är första gången du använder den, går det bra att höfta. Du må inte ha en aning om vad du sysslar med egentligen men så länge du inte förgiftar någon får det ju anses vara OK ändå. Lägg, det som du gissar är 500 gram, raberber i en kastrull. Tillsätt 2 dl socker och 5 dl vatten. Låt detta koka upp. Dra bort från plattan och låt svalna. Tillsätt saften från en citron.

rs3

2. Man vill ju inte gärna göra någon magsjuk så en ren flaska är tydligen att föredra. Ren blir den inte genom att bara diska den utan den måste in i ugnen också på 125 grader. När jag frågade min vän var detta (enligt henne) någonting man HERREGUD ju redan vet om men om du inte redan vet det så ska du inte skämmas. Uppenbarligen har du många andra kvaliteer och färdigheter. Och du är ju på god väg till att lära dig göra saft utan att sprida bakterier – inte illa!

rs4

3. När det i kastrullen svalnat är det bara att sila den. Och sen är det klart. Hur enkelt som helst! Sen ska ju saften ner i en flaska också och om maken säger att den oljiga tratten ute i bilen inte duger kan man göra en egen av bakplåtspapper, no biggie!

rs5

4. Sen är det bara att servera (späd med vatten efter tycke). Om din dotter sen spottar ut saften och skriker bläääuuuhhh när du stolt låter henne smaka spelar det ingen roll. Du har gjort din egen rabarbersaft och det kan minsann ingen ta ifrån dig.  Om du inte glömde göra rent flaskan och någon fick magsjuka förstås, då kan det ju vara din gammelfaster som gjort saften…

Det här inlägget postades i Mat & recept. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Egen rabarbersaft

  1. Åhh vd gott. Nu blev jag sugen på att göra saft också :). Måste nog vänta lite till så att rabarberna hinner växa till sig lite mer bara…

  2. Nina skriver:

    Har också tänkt göra rabarbersaft, så tack tipset! 😉 Vågar mej nästan på detta nu…:)

  3. sandralinneas skriver:

    Haha! Undrar om det verkligen har så mycket med magsjuka att göra som att saften håller längre då man dödar bakterier genom eh.. vad det nu kallas när man ställer in flaskorna i ugnen? (Finns ett annat sätt att göra det också, med pulver eller nåt, men jag är inte jättehaj på det och det är ju mycket enklare att tjoffa in allt i ugnen dessutom) 🙂

Kommentera

