Rensa bloggen eller rensa-blogg?


Nu var det länge sedan jag ägnade bloggen en endaste liten tanke. När jag började blogga för drygt tio år sedan hade jag tid och intresse på ett helt annat sätt. Vi var precis på väg att bygga vårt första hus (efter att ha renoverat och sålt två lägenheter). Det huset sålde vi och byggde ett nytt strax utanför Göteborg. Det huset har vi kvar men vi bor inte längre i det utan i ett radhus, 40 mil bort, som vi ägnat de senaste två och ett halvt åren till att renovera. Tiden till att dokumentera och skriva om allt detta har inte riktigt funnits. Kanske inte intresset heller. 

Ibland tänker jag att jag ska radera bloggen. För den är inte längre jag. Jag har förändrats under de här åren, konstigt vore väl annars, och jag drivs inte av den köphets (som kanske varit bloggens motor?) som jag tidigare gjort och säkert bidragit till. Jag tänker mer och mer på de avtryck vi gör och så obarmhärtigt lämnar bakom oss i och med sättet vi konsumerar på. Idag kan jag få dåligt samvete när jag väl köper något nytt, som den Ernst-vas ni ser på bilderna. Jag hittade ett presentkort jag fått från kollegor och passade på att köpa vasen eftersom jag tycker att den är så fin. Annars tänker jag mer och mer på att köpa sådant som redan är producerat (loppis) om jag behöver något. Att köpa för att stilla något slags sug har jag inte längre i mig. Tvärt om har jag de senaste åren ägnat mycket tid till att rensa ut. För allt jag köpt har ju någon gång ställts i ett förråd och det förrådet växte sig monster-stort. Är det någon som känner igen sig?

Jag funderar ibland på att skriva mer om att rensa, ta tillvara på, hur jag gått från att lägga alldeles för mycket pengar på saker jag inte behöver till att vara en mer eftertänksam konsument. Och hur bra det fått mig att må. För jag tror att det finns fler än jag som gått eller går igenom en rensnings-fas. Hur det blir återstår att se. Ville mest bara berätta hur mina tankar kring bloggen går. 

Jag hoppas ni alla, för jag ser att ni är många som fortfarande kikar in här trots att jag inte uppdaterar, har en fin söndag! /Camilla

Det här inlägget postades i Köp, Rensa. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rensa bloggen eller rensa-blogg?

  1. Ha en fin söndag du också, eller fin vecka skulle jag kanske säga nu när det snart att läggdags. 🙂

Kommentera

